بسمه تعالی
نارسا خوانى چیست؟
نارسا خوانی یک اختلال پیچیده شناختی است که روی رشد مهارت های تحصیلی تاثیر می گذارد.
اختلالي كه به طور خاص و چشمگير در يادگيري مهارتهاي خواندن, نوشتن و يا هجا كردن ايجاد ميشود .
فرد نارسا خوان بطور معناداري زير سطح هوش( سن عقلي) و سن تقويمي و ميزان آموزشي كه ديده مي خواند و مي نويسد.
مشخصات عمده در کودکان دارای نارسا خوانی عبارت اند از:
1- وجود سابقهی اختلالات یادگیری در خانوادۀ کودک
2- داشتن هوش متوسط و یا بالاتر از حد متوسط
3- معکوسخوانی، مثلاً «در» را «رد»، یا 13 را 31 میخواند
4- فقدان هماهنگی حسی و حرکتی
5- شیوع آن در پسران بیشتر از دختران است
6- بی علاقگی به خواندن
7- ضعف در حافظه بینایی و شنیداری
8- ضعف در درک شنیداری
در مجموع کودک نارساخوان در خواندن كُند است، و كلمات را از وسط و بعضی ازكلمات را به صورت معكوس میخوانَد.
بطور مثال:
با => اپ
دم => مد
این کودکان مشکلات املایی زیادی داشته و در هجا کردن، نوشتن، و رياضيات مشکل داشته و توانايی نوشتن عقايد و نظرات خود را ندارند.
این گروه از کودکان در حافظه كوتاه مدت نیز مشكل دارند، اما معمولا حافظه درازمدت شان به خوبی کار میکند.
نشانههای دیگر در آن ها عبارت اند از:
اشتباه کردن در جهتیابی، مثلاً راست و چپ را به سختی تشخیص میدهند.
والدین و معلمین به اشتباه فکر میکنند که کمتوجهی کودک به تکالیف مدرسه ناشی از شیطنت اوست و در نتیجه کودک را تحت فشار و تنبیه قرار میدهند، در حالیکه این روش نه تنها مشکل را بهبود نمیبخشد، بلکه بیمیلی کودک به درس و مدرسه را تشدید میکند.
درمان نارسا خوانى چیست؟
به منظور درمان دیسلکسیا یا نارساخوانی دانش آموز می بایستی یک برنامه درمانی جامع در یک تیم چند تخصصی شامل، کاردرمانی و گفتار درمانى و روانشناسی را دریافت کند.
اگر كودك به طور معناداري 12-9 ماه (در سنين پايين تر) و 24-18ماه (در سنين بالاتر ) عقب تر از همسالانش در توانايي خواندن و نوشتن باشد به او برچسب نارساخوان ميزنيم.
نارساخوانی با استفاده از رویکردها و تکنیکهای آموزشی خاص درمان میشود و هرچه مداخله زودتر شروع شود، بهتر است.
كاردرمانگر ميتواند به معلمان کودک شما کمک کند تا برنامه آموزشی مناسبی را داشته باشند.
درمانگر ممکن است از تکنیکهای شنوایی، بینایی و لامسه برای بهبود مهارت خواندن استفاده کنند.
کمک به کودک برای استفاده از چندین حس برای یادگیری، به عنوان مثال، گوش دادن به یک درس ضبط شده و ردیابی و لمس حروف با انگشت و کلمات گفته شده، میتواند در پردازش اطلاعات به کودک کمک کند.
نمونه اى از درمان هاى مفيد :
١.یادگیری و استفاده از کوچکترین اصواتی که کلمات را تشکیل میدهند. (واجها)
٢.یادگیری حروفي که نشان دهنده این اصوات و کلمات هستند.
٣.کمک به درک آنچه که کودک میخواند.
٤.بلندخوانی برای ایجاد دقت، سرعت و بیان کلمات. (روان خوانی)
٥.واژگانی از کلمات شناخته شده و قابل درک بسازید.
نویسنده : سارا گلزاده کارشناس کاردرمانی
با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید http://T.me/treatarehab