توانبخشی تریتا،توانبخشی کودکان،کاردرمانی کودکان،هزینه توانبخشی،آدرس توانبخشی،بهترین توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی معلولین،هزینه کاردرمانی،کاردرمانی کودک،توانبخشی کودک

برنامه ریزی حرکتی

برنامه ریزی حرکتی

بسمه تعالی

برنامه ریزی حرکتی

 Praxia یا کنش سازی ‪ ‎ که در فارسی به آن برنامه ریزی حرکتی میگویند.در حقیقت توانایی برنامه ریزی ذهنی و حلاجی حرکتی یک یا چند مرحله ای است ،که فرد طی آن می بایست ابتدا برای انجام کاری بخصوص ، ایده ای در ذهن خود پرورانده باشد. سپس برای انجام تک تک مراحل آن ،برنامه ریزی حرکتی در ذهنش تدوین نموده، و نهایتا مجموعه اقدامات و حرکات هماهنگ را برای اجرای آن حرکت انجام دهد.چنانچه در برخی متون اشاره می شود ،کودکانی که از انواع  اختلالات حسی رنج میبرند غالبا از مشکلات وسیعی در زمینه ی کنش سازی نیز در رنج هستند.ر

از طرف دیگر ما با اختلال دیگری مثل ‪DCD‬ یا اختلال در هماهنگی رشدی نیز مواجه هستیم ،که همپوشانی و شباهت های غیر قابل انکاری با اختلال در برنامه ریزی حرکتی دارد .

Dyspraxia‬ 

‎کودکانی که دچار انواع اختلالات رشدی نظیر تاخیر رشدی و یا اختلالات نافذ در رشد ( اوتیسم و آسپرگر و .. )  هستند ، علامتهای بارزی از Dyspraxia‬ را نیز نشان می دهند. این مساله سبب می شود یادگیری شان دچار مشکل شود .

به تبع آن می بینیم کودکانی که دارای تشخیص اختلال یادگیری هستند نیز در زمینه ی کنش سازی بسیار ضعیف هستند که این مساله خود تائید کننده آنچه پیشتر اشاره شد است .

در مورد برخی مشکلات دیگر نظیر اختلال نقص توجه و بیش فعالی نیز می توانیم به این مساله اشاره کنیم .عمده ی کودکانی که از مشکلات تکانشگری رنج می برند و یا مبتلا به نقص توجه که با مسائل اختلال یکپارچگی حسی درگیر هستند نیز علامتهایی از اختلال در برنامه ریزی حرکتی را نشان می دهند .

برنامه ریزی حرکتی
برنامه ریزی حرکتی

از تبعات مشکلات  در برنامه ریزی حرکتی یا ‪Dyspraxia ‬ می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

1) پایین بودن اعتماد به نفس و همچنین اعتماد به نفس آسیب پذیر.

این کودکان به تجربه دیده اند در مقایسه با همسالان خود ، مقداری کند هستند.به همین دلیل در تصمیم گیری ها مردد میباشند.معمولا نتیجه کارها و حرکاتشان در مقایسه با سایرین چندان چشمگیر و مطلوب نیست.

2) مشکل در مهارتهای ابراز وجود و بیان خود.

در نتیجه بروز برخی اختلالات رفتاری برونگرایانه ( نظیر پرخاشگری و … )  یا درونگرایانه ( اضطراب و ترس و افسردگی ) .از آنجا که هر کودک و هر انسانی ، نیازمند محبت است .بسیار بدیهی است که وقتی کودکی در مقایسه با همسالان خود، نتواند به واسطه ی کفایت عملکردی و مهارتهای عملی و یا کلامی اش توجه سایرین را به خود جلب کند ، تصمیم می گیرد این جلب توجه را از مسیرهای نامتعارف به دست آورد.مثل : پرخاشگری و خشونت ، باج دادن ، انزوا و لوس بازی و اظهار ترس و یا دردهای با منشا نا معلوم و …

‎3) وابستگی به والدین و مربی و یا سایر همسالان.

این کودکان برای انجام کارها معمولا ایده ای ندارند و مراحل را باید دانه به دانه برایشان توضیح داد تا بتوانند انجام دهند.مدام نیازمند فیدبک از طرف سایرین هستند . معمولا ترجیح می دهند پیرو باشند در نتیجه حتی در کلاس و محیط بازی با همسالان نیز ، اعتماد به نفس پیشرو بودن ندارند و به همسالان خود وابسته می شوند و ممکن است برای نگه داشتن ایشان در کنار خود ، به آنها باج بدهند و همین مساله می تواند زمینه ساز مورد آزار و ‪abuse ‬ قرار گرفتن ایشان توسط بزرگسالان و یا مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفته شدن توسط همسالان را در ایشان تسهیل کند .

4) بروز مشکل و وابستگی در تمامی حوزه های عملکرد.

هرفرد در  فعالیت های روزمره زندگی،بازی، تحصیل و … نیاز به این دارد که به صورت خودکار ، بداند در هر شرایط باید چه تصمیمی بگیرد.

5) مشکلات عمده در ادغام اجتماعی.

‪Social participation ‬  – دفاع از حق خود ، جرات ورزی و …

 

مثالهایی برای دیس پراکسی در زندگی روزمره معمول کودکان:

 

معمولا شکایت خانواده های دارای این فرزندان ، به زبان خودمانی اینگونه است :

‎1) وقتی ازش یه کاری می خواهیم انجام بده یا توی جمع ازش کاری می خواهیم انگار خشکش می زنه.

‎2) یه رگه هایی از دست و پا چلفتی توش می بینم که منو خیلی نگران می کنه.

‎3) نمی تونه از حق خودش در برابر همسالاش دفاع کنه.

‎4) خیلی زیاد وقت تلف میکنه.همین جوری دور خودش میچرخه.

‎5) باید بالای سرش باشم تا بتونه تکلیفش رو بنویسه وگرنه نوشتن یه تکلیفش 4 برابر همسالانش طول می کشه.

‎6) بلد نیست چطوری بازی کنه. همین جوری بی هدف وسایلو از توی کمد می ریزه بیرون .

‎7) در خواندن  و نوشتن خیلی کنده و جون آدمو بالا میاره تا بخواد 2 خط بنویسه.

 

تشخیص به موقع و اقدامات درمانی مناسب با سن و ضریب هوشی کودک در سلامت زندگی اجتماعی و آینده او تاثیر بسیار مهمی دارد.

 

نویسنده:سارا گلزاده کارشناس کاردرمانی‎

 

مرکزتوانبخشی تریتا شروع ایده های جدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + چهار =

توانبخشی تریتا،کاردرمانی تریتا،هزینه توانبخشی،قیمت توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی،بهترین کلینیک توانبخشی،قیمت درمان اوتیسم،قیمت درمان سندروم داون،علایم سندروم داون،پیشگیری از سندروم داون
پیمایش به بالا