توانبخشی تریتا،توانبخشی کودکان،کاردرمانی کودکان،هزینه توانبخشی،آدرس توانبخشی،بهترین توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی معلولین،هزینه کاردرمانی،کاردرمانی کودک،توانبخشی کودک

مهمترین سوالات خانواده ها از گفتاردرمان

گفتاردرمان

بسمه تعالی

 

۱-چه کسانی باید به گفتاردرمان مراجعه کنند؟

۱_کودکان دارای تاخیر کلامی.
۲_کودکان دارای اختلال تکاملی زبان(کوکانی که هیچ مشکل دیگری ندارند و فقط در کسب مهارتهای گفتار و زبان دارای مشکل هستند).
۳_کودکان دارای اختلال یادگیری
۴_کودکان سندروم داون
۵_کودکان اوتیسم
۶_افرادی که در تلفظ صداها مشکل دارند
۷_ مبتلایان به لکنت زبان
۸_کودکان دارای نقص توجه و یا افراد مبتلا به بیش فعالی

 

۲- چند جلسه در هفته باید به گفتار درمان مراجعه کنیم؟

زمانی که شما به گفتاردرمان مراجعه میکنید، در جلسه اول درمانگر ، کودک شما را ارزیابی می کند و تعیین می کند که به چه میزان نیاز به مراجعه دارد.
ممکن است در هفته یک یا دو بار و یا حتی یک هفته درمیان برای شما جلسات گفتار درمانی تجویز شود.
این تجویز بر اساس وضعیت فعلی کودک شما و با توجه به تجربه درمانگر انجام می شود.

بنابراین درخواست جلسات بیشتر یا کمتر نکنید و به تشخیص درمانگر خود اعتماد داشته باشید.

قطعاً اگر به جلسات بیشتری نیاز باشد ، درمانگر این پیشنهاد را به شما اعلام می کند و یا حتی اگر در طول درمان وضعیت کودک شما بهتر شود و نیاز به جلسات کمتری داشته باشد قطعاً این مسئله نیز در نظر گرفته می شود.

 

۳-آیا در منزل هم باید تمرین کنیم و یا فقط اینکه در جلسات گفتاردرمانی شرکت می‌کنیم کافیست؟

بله قطعاً شما باید در منزل هم تمرین کنید.
مخصوصاً اگر با توجه به وضعیت مالی خانواده ، تعداد جلسات حداقل در نظر گرفته شود (مثلا در هفته یکبار ) قطعاً نیاز است که در منزل ، هر روز تمرین داشته باشید.
در جلسه درمانی ، تمرینات را به خوبی یاد بگیرید و هر سوالی دارید از گفتاردرمان بپرسید.

سپس هر روز آن تمرینات را با میزانی که درمانگر به شما می گوید با کودکتان انجام دهید.

حتی ممکن است لازم باشد یک تمرین را چندین هفته تکرار کنید

تا در کودکتان تثبیت شود و بتوان به مرحله بالاتر از آن تمرین یا مهارت رسید.

 

۴- بعضی از والدین با مشاهده فعالیتهای درمانگر در جلسه درمانی این سوال را می پرسند که : ببخشید شما چرا داری با بچه ما بازی می کنی؟ این درمان است یا بازی؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت :

کودکی که به ما مراجعه می‌کند و مشکلاتی دارد در وهله اول یک کودک است.

برای کودک بازی مهم ترین نیاز و بهترین بستر برای آموزش و یادگیری است.

بنابراین ما هر چیزی را که بخواهیم به کودک آموزش دهیم بهتر است در قالب بازی به او یاد بدهیم و قطعاً در این حالت یادگیری خیلی بهتر و عمیق تر برای کودک اتفاق می افتد.
بسیاری از منابع هم روی این مسئله تمرکز کردند و نتایج نشان داده که درمان هایی که با استفاده از بازی و در یک قالب طبیعی برای کودک انجام می‌شود بسیار کارآمدتر هستند.
در واقع با استفاده از بازی ، آموزش ها به صورت غیرمستقیم هستند و هر چقدر سن کودک پایین تر باشد استفاده از بازی ضروری تر و پر اهمیت تر خواهد بود.

 

۵- بهتر است در حین درمان والدین داخل اتاق درمان حضور داشته باشند و یا در اتاق انتظار؟

در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد.
اما بهترین حالت را درمانگر تشخیص می دهد.
ممکن است درمانگر تشخیص دهد در مورد یک کودک حضور یک یا هر دو والدین در اتاق درمان نیاز است.

در صورتی که در مورد کودک دیگر عدم حضور والدین به بهتر بودن درمان کمک کند.
به هر حال در قسمتی از زمان درمان حضور یکی از والدین جهت یادگیری تمرینات نیاز می باشد.

در واقع بخشی از گفتار درمانی آموزش به خانواده هاست

 

۶- شما بچه ما را ماساژ نمی دهید؟( به ما ماساژ آموزش نمی‌دهید)

ماساژ دادن به تنهایی نمی تواند باعث رشد مهارت های زبانی کودک بشود.

گفتار با زبان متفاوت است.

زبان سیستم نظام مندی است که در ذهن ما وجود دارد و گفتار آوا ها و صداهایی است که اندام های گفتاری ما تولید میکنند.

باید ببینیم کودک در کدام یک از این دو حیطه اختلال دارد ،گفتار یا زبان.

اگر صرفاً اختلال کودک در حیطه زبانی باشد، ماساژ هیچ کمکی نمی تواند بکند.
مثلاً کودکی که تاخیر گفتار دارد ولی در اندام ها و عضلات گفتار و صورتش هیچ مشکلی ندارد، ماساژ دادن کاملاً بی فایده و وقت تلف کردن است.

مانند این است که بگوییم از ماساژ استفاده می کنیم تا زبان انگلیسی را سریعتر یاد بگیریم و بهتر حرف بزنیم.

ولی اگر کودک در حیطه های گفتاری مشکل داشته باشد

مثلاً :نتواند صداها را خوب تلفظ کند و یا در اندام های گفتاری مشکل داشته باشد( مثل شل بودن عضلات صورت ،اشکال در حرکت زبان و لب ها، آبریزش دهانی و مشکلات حسی ناحیه دهان) اینجاست که به ماساژ احتیاج داریم و گفتاردرمان ،قطعا از آن استفاده خواهد کرد.
همچنین به والدین نیز آموزش می دهد که در منزل ماساژ ها را انجام دهند.

 

۷- نظم جلسات یعنی مرتب مراجعه کردن به  گفتار درمانی چه میزان تاثیر در درمان دارد؟

همانطور که پیشتر گفته شد، تعداد جلساتی که برای کودک شما در نظر گرفته می شود بستگی به سطح ایشان دارد.

گفتاردرمان ارزیابی کامل را انجام میدهد و برای شما تعداد جلساتی را در هفته تجویز می کند.
البته شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده می‌تواند این جلسات را بین حداقل و حداکثر تغییر دهد.

مثلا هفته ای یکبار برای کودک شما تجویز شده و خیلی مهم است که این جلسات را مرتب و بدون کنسلی مراجعه کنید.

منظم نبودن در جلسات درمان ، سرعت پیشرفت را کند و در برخی موارد نزدیک به صفر می رساند

به عنوان مثال برای کودکی که گفتاردرمان، هفته ای دو جلسه پیشنهاد میکند ولی خانواده به خاطر شرایط مالی یا به دلایل مختلف از این تعداد جلسات امتناع کرده و درخواست هفته ای یک جلسه را می دهد .

اما همین یک جلسه را هم مرتب نمی‌آید.

یک جلسه به بهانه کرونا کنسل می کند یک جلسه به بهانه‌های دیگر.

پس از شش ماه مراجعه در مجموع شاید ۱۰ جلسه هم در گفتار درمانی شرکت نکرده و قطعاً نتیجه هم نمی گیرد.

در این صورت فقط وقت و هزینه را تلف نموده و ارزش کار گفتاردرمان را نیز پایین می آورد.

اکیداً توصیه می شود جلسات درمانی را مرتب و منظم و با انگیزه ادامه دهید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید.

فراموش نکنید سن طلایی در کودکان برای آموزش و یادگیری وجود دارد

اگر این زمان از دست برود، نیازمند صرف هزینه و انرژی خیلی بیشتری هستید و ممکن است به نتیجه مطلوب نرسید.

 

۸- چه زمانی کودک من خوب میشود و میتوانم جلسات درمان را قطع کنم؟

 

معیار ترخیص کودکان این است که کودک با توجه به اختلال و شرایطی که دارد چقدر میتواند به سطح کودکان طبیعی همسن خودش برسد.
گاهی با توجه به اختلال موجود ، گفتاردرمان میتواند تاخیر را جبران کرده و کودک را به سطح کودکان طبیعی هم سن خودش رساند.

پس تا زمانی که به این سطح برسد جلسات ادامه پیدا می‌کند و پس از آن کودک ترخیص میشود.

در برخی از اختلالات این فاصله قابل جبران شدن کامل نیست.

مانند اوتیسم و سندروم داون.

هدف گفتاردرمان ، رساندن کودک به بهترین سطح و توانمندی‌های خودش است.

در این صورت توانبخشی یکی از نیازهای دائمی آن کودک خواهد بود.

البته با توجه به شرایط ذهنی کودک و همکاری خانواده ، می توان تا حد زیادی این فاصله را جبران کرد و پس از مدتی جلسات درمانی را متوقف نمود.

مسئله مهمی که وجود دارد:

توانبخشی یک پروسه طولانی مدت است

و طی یکی دو ماه و جلسات کوتاه تغییرات چشم گیری ایجاد نخواهد شد.

لازمه نتیجه گرفتن از توانبخشی :

تشخیص و مداخله درمانی زودهنگام ، صبر و حوصله و همکاری خانواده و تمرین و ممارست

با رعایت این مسائل میتوان کودک را برای ورود بدون مشکل به مدرسه آماده کرد.

 

نوبسنده : تیم پژوهشی کلینیک تریتا

 

مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی تریتا،شروع ایده های جدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یک =

توانبخشی تریتا،کاردرمانی تریتا،هزینه توانبخشی،قیمت توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی،بهترین کلینیک توانبخشی،قیمت درمان اوتیسم،قیمت درمان سندروم داون،علایم سندروم داون،پیشگیری از سندروم داون
پیمایش به بالا