توانبخشی تریتا،توانبخشی کودکان،کاردرمانی کودکان،هزینه توانبخشی،آدرس توانبخشی،بهترین توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی معلولین،هزینه کاردرمانی،کاردرمانی کودک،توانبخشی کودک

اسکولیوز در کودکان (scoliosis)

اسکولیوز در کودکان

اسکولیوز در کودکان :

اسکولیوز (scoliosis) به طور کلی به کج شدن ستون فقرات اشاره دارد که شکل این انحنا میتواند بصورت حروف c یا s باشد. البته انحراف میتواند به سمت راست یا چپ باشد.
تشخیص زودهنگام اسکولیوز در کودکان بسیار سخت است به همین دلیل موقعی که این بیماری در کودک مشخص می‌شود ممکن است شرایط سختی گریبانگیر وی شده باشد.
اسکولیوز در کودکان می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شده باشد :
۱- ناهنجاری های عصبی
۲- بیماری های ژنتیکی
۳- ناهنجاری های حین تولد

اسکولیوز در کودکان
اسکولیوز در کودکان

نمای شماتیک ستون فقرات مبتلا به اسکولیوز

 

بطور کلی اسکولیوز به چهار گروه سنی شیرخواران ، کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان تقسیم بندی می شود.
امروزه در معاینات پس از زایمان توسط پزشکان متخصص اطفال بسیاری از این مشکلات تشخیص داده می شود و جای نگرانی برای خانواده ها نیست.

از راههای تشخیص اسکولیوز در کودکان می توان به :

. معاینه بدنی
. تصویربرداری های پزشکی
. و اسکن استخوانی
اشاره کرد.
بیماری های موثر در بروز اسکولیوز شامل:
فلج مغزی cp
دیستروفی های عضلانی
بیماری اسپینا بیفیدا
و آسیب های نخاعی نظیر تصادف یا شکستگی های مهره های ستون فقرات اشاره کرد.

برای درمان اسکولیوز باید به سه نکته دقت کرد :

۱- سن کودک
۲- نوع اسکولیوز
۳- شکل انحنای اسکولیوز

اسکولیوز در کودکان
اسکولیوز در کودکان

عکس رادیولوژی اسکولیوز

 

بسته به نوع پیشرفت بیماری و زوایای ایجاد شده در ستون فقرات کارهای خاصی باید انجام شود.برای شکل شدید و پیشرفته که عمدتا با ناهنجاریهای قلبی – تنفسی همراه است بایستی پس از بررسیهای بعمل آمده توسط جراح ستون فقرات بیمار با صلاحدید وی تحت جراحی قرار گیرد.
در نوع متوسط میتوان با ارائه تمرینات کاردرمانی خاص و بستن بریسهای مخصوص به درمان کمک کرد.در شکل خفیف هم با ارائه تمرینات درمانی توسط کاردرمانگر میتوان به اصلاح و درمان این بیماری کمک شایانی کرد.

در اینجا به ۵ تمرین کاربردی کاردرمانی در اسکولیوز که بهبود نسبی را ایجاد می‌کنند اشاره می‌کنیم.شایان ذکر است این تمرینات کاردرمانی جنبه عمومی داشته و برای بیماران خاص بایستی پس از ارزیابی دقیق توسط کاردرمانگر تمرینات موثر ارائه شود.

۱- حرکت لگن  


در این حرکت بیمار به پشت دراز کشیده پاها را خم کرده و کف پا را روی زمین قرار داده و برای مدت ۵ ثانیه کمر و لگن خود را به زمین فشار میدهد این تمرین را بایستی ۱۰ مرتبه و روزی ۲ ست انجام دهد.

۲- حرکت گربه ای

 


بیمار چهار دست و پا روی زمین قرار گرفته و به آرامی ستون فقرات پشتی خود را به سمت بالا می برد با یک نفس عمیق به حالت اول برمیگردد این تمرین را ۱۰ مرتبه انجام میشود.

۳- حرکت شکمی جفت پا

                                            

 

                                          

بیمار به پشت دراز کشیده و هر دو پا را به سمت شکم جمع میکند زوایای لگن و زانو ۹۰ درجه می باشد با یک نفس عمیق به حالت اول برمیگردد
( ۱۰ مرتبه)

 

۴- حرکت تعادلی روی یک پا

                                                              

در حالت ایستاده یک پا را بلند می کند و برای حفظ تعادل دست ها را از هم باز می کند و با یک نفس عمیق به حالت اول برمیگردد. این تمرین را ۱۰ مرتبه انجام میدهد.

 

۵- تمرینات پلانک

حالت شنای سوئدی را انجام میدهد در این تمرین بسته به نوع قدرت عضلانی، فرد میتواند زانوها را روی زمین قرار داده تا بتواند راحتتر حرکت را انجام دهد.

 

ترجمه : سیدعلیرضا میرطلایی کارشناس کاردرمانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + نه =

توانبخشی تریتا،کاردرمانی تریتا،هزینه توانبخشی،قیمت توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی،بهترین کلینیک توانبخشی،قیمت درمان اوتیسم،قیمت درمان سندروم داون،علایم سندروم داون،پیشگیری از سندروم داون
پیمایش به بالا