توانبخشی تریتا،توانبخشی کودکان،کاردرمانی کودکان،هزینه توانبخشی،آدرس توانبخشی،بهترین توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی معلولین،هزینه کاردرمانی،کاردرمانی کودک،توانبخشی کودک

ارتباط با کودک

ارتباط با کودکان

ارتباط با کودک:

ارتباط با کودک از همان اوایل زندگی شروع می شود. کودک از طریق نگاه کردن به دیگران، گریه ، صداسازی( قان و قون)، کلمات و نهایتا گفتگو ، نیاز های خود را اعلام می کند.
سالهای پیش از دبستان اهمیت بسیاری در پیشرفت زبان کودک دارد. چگونگی رشد مهارت های پایه در این سالها،روی یادگیری، سوادآموزی و روابط اجتماعی کودک در آینده تاثیر می گذارد. کودکان در طی این سال ها ، برقراری ارتباط، درک زبان و استفاده از آن را به سرعت یاد می گیرند. رشد زبان همانند رشد یک درخت است. ریشه ها مبانی اولیه و پایه ، تنه همانند درک زبان، شاخه ها استفاده از زبان و برگها جنبه های ظریف تر یعنی گفتار هستند.
والدین نقش مهمی در حمایت از مهارتهای زبانی و ارتباطی فرزندشان در زندگی روزانه دارند. کودکان از طریق تجربه و دنبال کردن علائق خود بویژه در حین بازی، دنیا اطرافشان را می شناسند. شواهد نشان می دهند که حضور و همراهی والدین در بازی و پیروی از علائق فرزندشان، روی رشد مهارت های زبانی او در آینده بسیار اهمیت دارد.

 

توجه و گوش دادن:

روبروی کودک قرار بگیرید طوری که صورتتان در مقابل صورت کودک باشد.
اسم کودک را صدا بزنید، سعی کنید فعالیت هایی که با کودک خود انجام می دهید کوتاه باشد.
عوامل حواس پرت کن را از محیط حذف کنید. مثلاً تلویزیون و موبایلتان را خاموش کنید.
به جز گفتار از حمایت بینایی استفاده کنید، مانند استفاده از اشیا ،اسباب بازی ها ،کارت و کتاب.
به کودک یک تشویق ویژه ارائه دهید بطوریکه برایش خوشایند باشد مثلاً تشویق با صدای بلند و یا در آغوش گرفتن و بوسیدن او.

 

ارتباط اجتماعی:

وقتی کودکتان به شما نگاه میکند و تماس چشمی برقرار می‌کند،تشویقش کنید.
نوبت گیری را رعایت کنید و به کودکتان هم برای برقراری تعامل نوبت بدهید.
از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با کودک استفاده کنید.
برای برقراری ارتباط در کودک یک نیاز ایجاد کنید مثلاً در حین انجام یک بازی مکث کنید و صبر کنید تا کودک از شما درخواست کند که فعالیت تان را ادامه بدهید. از خرابکاری های عمدی استفاده کنید مثلاً کلاهی را که روی سرتان است به زمین بیندازید ، اشیایی را که روی میز است به زمین بیندازید فعالیت های روتین و یا تکراری ایجاد کنید مثلاً بای بای کردن و بوس فرستادن، انداختن توپ و دست زدن.

 

بازی :

فعالیتی را انتخاب کنید که در سطح کودک شما باشد.

مثلاً کودک زیر یک سال قادر به انجام بازی های نمادین نیست.( بازیهایی مانند: کودک وانمود میکنه خوابیده، وانمود میکنه از لیوان خالی آب میخوره،با تلفن اسباب بازی حرف میزنه)
در حین بازی کردن راجع به فعالیتهای کودکتان نظر بدهید و آنها را توصیف کنید.
کلماتی را که در طول روز پر کاربرد هستند در حین بازی زیاد تکرار کنید.
گفتار کودک خود را تکرار کنید و یک مورد به آن اضافه کنید مثلاً اگر کودک می‌گویند توپ شما بگویید: بله، توپِ بزرگ.

 

درک زبان :

برای افزایش درک کودکتان از زبان از راهکارهای زیر استفاده کنید :
از اشیا،ژستها،علائم و تصاویر استفاده کنید..
با گفتاری ساده برای ارتباط با کودک صحبت کنید. .
آنچه کودکتان می گوید را تکرار کنید .
درباره زمان حال و اشیایی که در همان جا وجود دارند صحبت کنید..
مثلاً اول چایی رو هم میزنیم،بعد فوت میکنیم،بعد میخوریم. به ترتیب وقایعی که اتفاق می‌افتند را برای کودک توضیح دهید..
از حمایت‌های بینایی استفاده کنید.مثلاً از اشیا، اسباب بازی ها و تصاویر.
فعالیت‌های روتین و تکراری ایجاد کنید.مثلاً آوردن بالش و خوابیدن.
هنگامی که صحبت می کنید سرعت گفتار خود را پایین بیاورید و به کودک فرصت بدهید تا آنچه شما گفتید را پردازش و درک کند..
منظور و مقصود خود را از آنچه می گویید توضیح دهید مثلاً : وقتی به کودک می‌گویید برو وسایلتو جمع کن حالا بیشتر توضیح دهید و بگویید: برو ماشین و خونه سازی‌ها رو بریز توی سبد.

 

استفاده از زبان :

قانون تقلید را فراموش نکنید.وقتی کودک کلمه‌ای را می‌گوید شما نیز آنرا تقلید کنید و یک کلمه دیگر به آن اضافه کنید.

مثلاً کودک شما می‌گوید: بابا . شما بگویید بابا ،بابا رفت.
گفتارتان را برای کودک تفسیر کنید مثلاً وقتی به کودک میگویید: دیگه ادامه نده. برایش توضیح بدهید که مقصود شما این است که دیگه روی میز نزن.
در حین تعاملات به جای استفاده از سوالات متعدد درباره اشیا و وقایع نظر بدهید مثلاً به جای این که بپرسید : ماشین آبیه ؟ ماشین چه رنگیه؟ بگویید : این ماشین آبیه.
به کودکتان فرصت هایی برای انتخاب بدهید مثلاً بگویید : الان شیر میخوری یا آب میخوری؟
به کودکتان برای صحبت کردن و یا برقراری ارتباط زمان و فرصت بدهید و خودتان بی وقفه صحبت نکنید.
موقعیت‌هایی را برای برقراری ارتباط و تعامل فراهم کنید . مثلاً انواع بازی ها یا انجام کارهای منزل یا کتاب خواندن.

 

ارتباط با کودکان
ارتباط با کودکان

گفتار :

تولید درست کلمات را برای کودک الگودهی کنید و آنها را زیاد تکرار کنید.

مثلا اگر کودک به لیوان میگوید : لیبا …شما اشتباه کودک را تکرار نکنید. همیشه تلفظ درست کلمات رابکار ببرید و بگویید لیوان و زیاد تکرار کنید.
در مقابل کودک قرار بگیرید به طوری که کودک بتواند صورت و دهان شما را به خوبی ببیند.

 

گردآوری و ترجمه:هانیه گلمحمدی کارشناس ارشد گفتاردرمانی

 

مرکز توانبخشی تریتا شروع ایده های جدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 20 =

توانبخشی تریتا،کاردرمانی تریتا،هزینه توانبخشی،قیمت توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی،بهترین کلینیک توانبخشی،قیمت درمان اوتیسم،قیمت درمان سندروم داون،علایم سندروم داون،پیشگیری از سندروم داون
پیمایش به بالا