توانبخشی تریتا،توانبخشی کودکان،کاردرمانی کودکان،هزینه توانبخشی،آدرس توانبخشی،بهترین توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی معلولین،هزینه کاردرمانی،کاردرمانی کودک،توانبخشی کودک

آیا افراد کم توان امکان رانندگی دارند؟

رانندگی معلولین

امکان رانندگی معلولین چقدر است؟

غالب افراد کم توان دارای مشکلاتی در سیستم عصبی می باشند که بر مهارتهای درکی و حرکتی شخص تاثیر می گذارد. با این حال در صورت کسب برخی از توانایی ها و همچنین اقدامات ساختاری در سیستم اتومبیل میتوان به این مهارت نائل شد.

 

آیا رانندگی افراد کم توان مورد تایید اداره راهنمایی و رانندگی هست؟

بر اساس قوانین اداره راهنمایی و رانندگی هیچ تبعیضی بین افراد معلول و سالم در سیستم رانندگی وجود ندارد، منوط به اینکه این افراد توانایی های اولیه برای انجام این مهارت را داشته باشند و همچنین برخی تغییرات ساختاری را نیز در تجهیزات رانندگی و خودرو ایجاد کرده باشند.
در صورتی که این افراد از نظر روانی و جسمی مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرند و ثابت شود که حین رانندگی خطری برای خودشان و دیگران ایجاد نمی کنند، رانندگی آنها مورد تایید قرار گرفته و میتوانند گواهینامه اخذ کنند.

 

آیا رانندگی برای افراد کم توان خطر آمیز است ؟

این مهم را باید پذیرفت که رانندگی برای همه افراد کم توان امکان پذیر نخواهد بود و این موضوع به شدت ضایعه در این افراد بستگی دارد.اینکه چه قسمتهایی از بدن را درگیر کرده باشد و چه نوع شرایطی را برای فرد ایجاد کرده باشد.
در برخی افراد مانند فلج مغزی می‌تواند بر قسمت های مختلف بدن تاثیر سوء بگذارد.می‌تواند فقط در پاها اختلال ایجاد کند یا اینکه یک نیمه بدن و یا حتی کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
در برخی موارد مانند سندروم داون و اوتیسم میتواند شرایط درکی و ذهنی فرد تحت تاثیر قرار گرفته باشد.

یکی از وظایف متخصصین کاردرمانی، ارزیابی این افراد و صدور مجوز برای آنها بر اساس ارزیابی هایی است که انجام می‌دهند.

رانندگی معلولین
رانندگی معلولین

 

برخی از شرایطی که می‌تواند رانندگی برای افراد توانخواه را مخاطره‌آمیز کند شامل:

اسپاسم عضلانی

مشکلات بینایی

مشکلات شنوایی

تشنج و صرع

کم توانی ذهنی

رانندگی می‌تواند برای افراد کم توان در مقایسه با افراد سالم خطرناک تر باشد، اما در عین حال دنیای کاملاً جدیدی را برای این افراد فراهم می کند که با توجه به ناتوانایی های فیزیکی با رانندگی می‌توانند بسیاری از مشکلاتشان را مرتفع سازند.
آنها می‌توانند با این مهارت به سر کار بروند و بدون نیاز و وابستگی به شخص دیگری به ارتباط با دنیای خارج بپردازند.این موضوع می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت های روزمره زندگی آنها کمک کند.

چه نوع اصلاحات خودرویی برای اینگونه افراد در دسترس است؟

برخی از دستگاه های تطبیقی که در خودرو برای افراد کموتوان نصب می‌شود شامل:

_بالابر ویلچر

_تنظیم کننده صندلی و صندلی های گردان

_کلاچ اتوماتیک

_گاز و ترمز دستی

_رادارهای کنترل کننده و هشدار دهنده

همچنین خاطرنشان می شود افرادی که می خواهند گواهینامه رانندگی را از اداره راهنمایی رانندگی کسب کنند باید هم از لحاظ تئوری و هم از لحاظ عملی شرایط رانندگی با تجهیزات تطبیقی را بیاموزند.

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد توانخواه:

در هر کشور ممکن است که قوانین دریافت  گواهینامه رانندگی تفاوتهای جزئی داشته باشد.اما در اساس تقریبا در همه جا شامل موارد ذیل میشود:

1-  گذراندن دوره تئوری

علاوه بر آشنایی با قوانین عمومی راهنمایی رانندگی که سایر افراد سالم ملزم به گذراندن و آزمون در آن می باشند افراد کم توان می بایست برخی مباحث اختصاصی رانیز آموزش ببینند. افراد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و پس از گذراندن آزمون کتبی می تواند به مرحله بعد یعنی آزمون عملی برسند

2- آزمون عملی یا تطبیقی:

در این مرحله یک متخصص کاردرمانی و یا افراد دیگری که در اداره راهنمایی و رانندگی آموزش دیده اند یک ارزیابی جسمی و روانی از شخص متقاضی خواهند داشت.مبنی بر اینکه آیا شروع رانندگی برای او بی خطر است یا خیر. همچنین یک دوره آموزش با خودرو تطبیقی به آنها داده می شود و نهایتا می بایست در آزمون عملی قبول شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =

توانبخشی تریتا،کاردرمانی تریتا،هزینه توانبخشی،قیمت توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی،بهترین کلینیک توانبخشی،قیمت درمان اوتیسم،قیمت درمان سندروم داون،علایم سندروم داون،پیشگیری از سندروم داون
پیمایش به بالا