توانبخشی تریتا،توانبخشی کودکان،کاردرمانی کودکان،هزینه توانبخشی،آدرس توانبخشی،بهترین توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی معلولین،هزینه کاردرمانی،کاردرمانی کودک،توانبخشی کودک

تب در کودکان (fever in children)

همیشه تب کردن کودک جزو مسایلی است که والدین را دچار استرس می کند. حرارت بدن کودکان در حالت طبیعی بین ۳۶.۸ تا ۳۷.۲ درجه سانتی گراد در شبانه روز متغیر است. اگر حرارت کودک بیش از این حد باشد، کودک تب دارد. علت افزایش دمای بدن خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید که تب به خودی خود بیماری نیست ، معمولا میتواند یک علامت برای بیماری یا مشکل خاص در بدن باشد. تب میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

1- عفونت: اکثر تبها در اثر یک بیماری یا عفونت خاص در بدن ایجاد میشوند. تب به بدن کمک میکند با تحریک مکانیزمهای دفاعی طبیعی بدن، با عفونتها مقابله کند
2- پوشیدن لباس زیاد: نوزادان، مخصوصاً نوزادان تازه متولدشده، اگر زیاد لباس بپوشند یا در محلی گرم قرار گیرند، تب میکنند زیرا به اندازه بچه های بزرگتر نمیتوانند درجه حرارت بدن خود را تنظیم کنند . اما ازآنجا که تب در نوزادان میتواند نشانه یک عفونت جدی باشد ، حتی نوزادانی که زیاد لباس پوشیدهاند هم باید توسط پزشک معاینه شوند.
3- واکسن ها: بچه ها و نوزادان گاهی بعد از واکسن دچار تب خفیف میشوند.

با اینکه دندان درآوردن هم باعث بالا رفتن جزئی دمای بدن میشود، اما اگر درجه حرارت بدن کودک بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت(۳۷.۸ درجه سلسیوس) شود، نمیتواند دلیل اصلی تب باشد.
برای تایید تب از یک دماسنج مطمئن استفاده کنید. در موراد زیر میتوان گفت که کودک تب دارد:
– اندازه گیری مقعدی ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سلسیوس.
– اندازه گیری دهانی یا زیربغلی ۹۹.۵ درجه فانهایت ۳۷.۵ درجه سلسیوس.

همانطور که هر پدر یا مادری میداند، گرفتن دمای بدن بچه ای که احساس بیماری دارد کار سختی است. اما این یکی از مهمترین ابزارهای پزشکان برای تعیین بیماری یا عفونت در کودکان است. بهترین روش برای اندازه گیری درجه حرارت بدن، به سن کودک و اخلاق و روحیه او بستگی دارد.

برای بچه های کمتر از سه ماه، بهترین و دقیقترین عدد اندازهگیری با استفاده از دماسنجهای دیجیتال به صورت مقعدی حاصل میشود. دماسنجهای الکترونیکی گوش برای نوزادان کمتر از سه ماهه توصیه نمیشود زیرا کانال گوش آنها معموالً خیلی کوچک است.

برای بچه های بین سه تا چهار ساله، میتوانید از دماسنجهای دیجیتال به روش مقعدی یا دماسنج الکترونیکی گوش استفاده کنید. همچنین میتوانید از دماسنج دیجیتال به روش زیربغلی استفاده کنید، گرچه دقت کمتری نسبت به سایر روشها دارد.
برای بچه های چهار سال و بالاتر، اگر فرزندتان همکاری لازم را داشته باشد، معمولا میتوانید از دماسنج دیجیتال به روش دهانی استفاده کنید. اما بچه هایی که زیاد سرفه میکنند یا بخاطر کیپ بودن بینیشان، از دهان نفس میکشند ممکن است نتوانند دهانشان را به اندازه کافی بسته نگه دارند. در اینگونه موارد، میتوانید از دماسنج الکترونیکی گوش بهره ببرید.

هیچوقت درست بعد از حمام کردن یا موقعی که زیر پتو بوده است دمای بدن فرزندتان را نگیرید زیرا میتواند بر عدد به دست آمده تاثیر بگذارد.
هیچوقت موقع گرفتن دمای بدن فرزندتان، او را تنها رها نکنید.

در موارد زیر با پزشک تماس بگیرید.

  • نوزادان زیر سه ماهه که درجه حرارت بدنشان ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سلسیوس) یا بالاتر باشد.
  • بچه های بزرگتری که دمای حرارت بدنشان بالاتر از ۱۰۲.۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سلسیوس) باشد.
  • در موارد زیر برای بچه های بزرگتری که تبی کمتر از ۱۰۲.۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سلسیوس) دارند، باید به پزشک مراجعه شود.
  • در نوشیدن مایعات سرباز میزند و به اندازه کافی مایعات مصرف نمیکند.
  • دچار اسهال مداوم یا استفراغ شده است.
  • نشانه هایی از کم آب شدن بدن در او مشاهده میشود (کمتر از حد نرمال ادرار دارد، موقع گریه کردن اشک از چشمان او نمی آید ،هوشیاری و فعالیت جسمی کمتری نسبت به مواقع عادی دارد).
  • از یک چیز بخصوص شکایت دارد) مثلاً گلودرد یا گوش درد بطور مداوم تب دار میشود، حتی اگر تب او هر شب فقط چند ساعت طول بکشد.
  • مشکل جسمانی مزمن مثل بیماری قلبی، سرطان، لوپوس یا کمخونی دارد.
  • روی بدن او جوش دیده میشود.
  • موقع ادرار درد دارد.

چگونه می توان تب کودک را پایین آورد؟

  • لباس های کودک را کم کنیم.
  • سعی کنید از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید.
  • درجه حرارت اتاق را کم کنید. v روی کودک را با پتو نپوشانید.
  • تن شویه کردن کودک . آب ، تب را زود تر از هوا از بدن دور می کند بنابراین حمام باعث کاهش دما می شود و اثر داروها را بیشتر می کند. از حمام ولرم استفاده کنید اگر دمای آب مقداری کمتر از دمای بدن باشد موجب کاهش تب می شود.
  • کودک را تشویق به خوردن مایعات کنید. شیر خواران را مرتب شیر دهید. تب یاعث کاهش آب بدن می شود بنابراین سعی کنید برای افزایش آب بدن به کودک نوشیدنی بدهید. آب خالص بهترین انتخاب است اما می توان آب میوه رقیق شده نیز به کودک داد. مراقب نشانه های کم آبی بدن مثل ادرار کم ، ادرار غلیظ و پررنگ و خشک شدن دهان و لب ها باشید.
  • و نهایتا استفاده از داروهای پایین آورنده تب.

دکتر علیرضا ابراهیمی متخصص اطفال

2 دیدگاه دربارهٔ «تب در کودکان (fever in children)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

توانبخشی تریتا،کاردرمانی تریتا،هزینه توانبخشی،قیمت توانبخشی،بهترین مرکز توانبخشی،بهترین کلینیک توانبخشی،قیمت درمان اوتیسم،قیمت درمان سندروم داون،علایم سندروم داون،پیشگیری از سندروم داون
پیمایش به بالا